משלוח ללא עלות ברכישה מעל 600 ₪ ברכישת 2 מארזי יינות תקבלו מארז כוסות קריסטל במתנה
תרבות יין

תרבות יין

תרבות יין

יין הוא לא סתם משקה, אלא כזה בעל מטען תרבותי והיסטוריה ארוכת שנים. תרבויות יין שונות ומגוונות קיימות עד היום ברחבי העולם, אך מהי בעצם תרבות יין?

מהי תרבות יין? ואם זו קיימת כלל בישראל? ככל הנראה כל מה שמאפיין קבוצות שונות באוכלוסייה, אשר בוחרות לצרוך יין כל אחת מסיבותיה ועל פי העדפותיה, בין אם לשלב אותו בסעודות יום יומיות על בסיס קבוע, או דווקא באירועים מיוחדים בלבד. כגווניה של הקשת כך רבים הם גווני החברה הישראלית, מה שלכאורה עלול להקשות על הכנסת המושג "תרבות יין ישראלית" לתוך מסגרת, אך עם זאת מעניין לראות את התפתחות תרבות היין במדינה ובעיקר לנסות להבין לאן מועדות פניה בעתיד.

 

תרבות יין בישראל

שורשיו של היין הישראלי המיוצר כאן בארץ הם צעירים יחסית, עדיין, בוודאי בהשוואה לתעשיית ייצור היין בארצות כמו צרפת ואיטליה. עם זאת ואולי דווקא בגלל שמדובר בתעשייה צעירה בשנים, ניתן לראות כיצד בתוך ארץ ישראל, ההשראה האירופאית באה לידי ביטוי – בין אם זה בשיטות הייצור של היין, בדרישה לגיוון בסוגי יינות ובוודאי בשילוב של יין במטבח, כחומר גלם המשולב בתוך תבשילים ומשבח את טעמם ולא רק כמשקה הנמזג אל הכוסות.

למרות האמור, כדאי להבין כיצד תרבות מקורית של יין בישראל כן הולכת ומתפתחת כאן ועוד יותר מזה – כיצד ניתן לעזור לה להכות שורש בחוזקה ולצמוח.

 

האם ניתן להטמיע תרבות יין בחברה?

ההבנה כי צריכת יין היא הרבה מעבר להעדפה חברתית גרידא, הולכת ומקבלת את מקומה בתוך החברה הייחודית והפסיפסית שקיימת בארץ. אפשר לראות איך החדשנות והמודרניות פותחים עוד ועוד דלתות עבור תרבות היין הישראלית, בעיקר באופן שבה צריכת היין שינתה את פניה והפכה למונגשת עבור שכבות אוכלוסיה חדשות.

אם לפני כמה עשורים, יין אדום נצרך בעיקר בטקסים דתיים כמו הקידוש ביום שישי, מעמד החופה, או אפילו ברית, הרי שכיום יין אדום על כל זניו, לצד רבים אחרים, כבר נחשב למשקה מבוקש באירועים חברתיים שונים, אצל מבוגרים וצעירים כאחד.  יתרה מזה, תעשיית היין עצמה משתנה, מתפתחת ומקבלת על עצמה את "דרישות הקהל", לכן יצרני יין מקומיים מתפתחים ביחד עם תרבות היין ומציעים עוד ועוד סוגים של יינות מעניינים וחדשים, לצד הקלאסיקות שלנצח יהיה להן ביקוש.

 

ארון היין בבית הישראלי הוא מגוון, עשיר ומעניין

כך למשל יין רוזה שנחשב לצעיר, עדין ומרענן, הפך לפופולרי ביותר בקרב צעירים ולמשקה מבוקש בכל מסיבה. יינות עמוקי טעם כמו מרלו שיושן במשך שנים, לצד יינות קלילים ותוססים אפילו – מונחים זה לצד זה בארון המשקאות בבתים בישראל, ללא כל התנצלות או הסברים מיותרים. הבחירה בין יין אדום ליין לבן בארוחה הופכת עם השנים לאופציה ולא לחובה חברתית, כיוון שגם ההתאמה בין סוג היין לבין התבשיל המוגש בסעודה כבר איננה מובנת מאליה, כמו שהיה נהוג בעבר הלא רחוק.

הטמעה של צריכת יין בקרב קבוצות שלא נהגו עד היום ליהנות ממנו, היא בהחלט אפשרית לאור היכולת להתאים את המשקה עצמו אל הקהל, לכן היא מייתרת את הצורך "לחנך" את העם. דווקא מתן כבוד לשוני הקיים בין הפלגים בתוך הפסיפס הזה שנקרא החברה הישראלית  והקניית תרבות יין מגוונת ככל הניתן, תאפשר לתעשיית היין לגדול ולפרוח, ותאפשר ייצור של יין ישראלי בייצור מקומי, כזהייתכן ותתאפשר המותאם לחיך של חובבי היין שגדלו כאן בארץ, שיתפוס מקום של כבוד בכל בית.

אהבתם את מה שקראתם? שתפו את המאמר

מאמרים נוספים

אני מאשר/ת כי אני מעל גיל 18